Vil Shell hjelpe Ferrari tilbake til toppen?

Interessen er rekordhøy foran en ny Formel 1-sesong med helt nye biler. Og rapporter fra italiensk media tyder på Shell kan spille en nøkkelrolle.

Takket være Netflix-suksessen Drive to Survive er Formel 1-interessen rekordhøy over hele verden, og det er store forventinger foran den kommende sesongen hvor det introduseres helt nye biler i mesterskapet.

Tidenes største regelendring
Årets regelendring omtales som den største i Formel 1-sportens historie, og den går i korte trekk ut på at vingene blir mindre avanserte, slik at bilene kan ligge tettere ute på banen – og foreta flere forbikjøringer. Bilene vil imidlertid gå omtrent like fort fordi de nå får mer marktrykk via såkalt «ground effect» takket være tunneler under bilene. Men ettersom vingene blir mindre avanserte, vil ikke disse skape så mye turbulent luft bak bilene, og derfor vil det også bli enklere å ligge nære hverandre ute på banen.

I tillegg går hjulstørrelsen opp fra 13 tommer til 18 tommer, og det innføres 10% etanol i bensinen. Og det er her Shell kommer inn.

Mister 20 hk?
E10 gjør at motorene er ventet å miste rundt 20 hestekrefter. Dagens hybridmotorer i F1 yter omtrent 1000 hk når man legger sammen kraften fra bensinmotoren og elmotoren. Noe annet som er interessant er at motorreglementet fryses fra 2022 til 2026, slik at de som kan utvikle en god motor nå, kan ha en fordel i flere år fremover.

I følge italiensk presse skal Shell og Ferrari ha klart å utvikle både motor og drivstoff, som gjør at de ikke taper 20 hestekrefter som ventet. Shell har studert det nye drivstoffet som skal brukes i Formel 1, og har jobbet tett med Ferrari når det gjelder utviklingen av den nye motoren.

-Ettersom motorreglementet blir frosset etter 2022 har vi jobbet hardt for å få en så bra motor som mulig, sa Ferraris teamsjef Mattia Binotto til Racingnews365 nylig.

Ferrari fortsetter med sine førere Charles Leclerc og Carlos Sainz (bildet) denne sesongen. Sesongen starter i Bahrain den 20. mars.