Rekordinteresse for Formel 1

Netflix-serien Drive to Survive har sørget for rekordinteresse for Formel 1 i både Norge og resten av verden.

Formel 1 har helt siden starten i 1950 vært en populær idrett verden over, og er et av få mesterskap som er virkelig verdensomspennende og som har fans fra alle verdenshjørner. Når det gjelder TV-tall har Formel 1 vært blant de mest sette idrettsmesterskapene i verden sammen med Fotball-VM, Sommer-OL, Tour de France osv., mens de fleste løpene har vært fullsatt med over 100 000 tilskuere på plass.

I Norge, derimot, har ikke Formel 1 vært det idrettsmesterskapet som har fått mest oppmerksomhet. Og det er ikke så rart, da det aldri har vært noen Formel 1-fører fra Norge. Våre svenske naboer, derimot, har hatt hele elleve Formel 1-førere og hadde også sitt eget Grand Prix-løp på 70-tallet.

Nå har imidlertid Formel 1-interessen eksplodert i Norge også, og mye av årsaken er Netflix-serien Drive to Survive.

-Drive to Survive har revolusjonert interessen i Norge, og serien var den mest sette på Netflix i Norge i flere uker. Vi har nå 55% flere seere på våre Formel 1-løp på Viaplay enn i fjor, og interessen har vært jevnt økende de siste årene, sier Atle Gulbrandsen, som har kommentert Formel 1 på norsk TV siden 1997:

-Rundt årtusenskiftet kommenterte jeg Formel 1 for NRK, og da hadde vi noen løp hvor nesten 10% av Norges befolkning så på, ettersom seertallene til NRK generelt var veldig høye. Nå har vi ikke slike seertall, men jeg har aldri møtt flere her hjemme som sier de følger Formel 1 enn nå. Min opplevelse er at interessen er mye større nå enn da NRK sendte for 20 år siden, sier Gulbrandsen.

I tillegg til Netflix-serien, er det flere årsaker til at Formel 1 er så populært om dagen, ifølge Gulbrandsen.

-Vel så viktig er det at sporten leverer et fantastisk produkt om dagen. De aller fleste løpene er svært spennende. Dessuten er det mye interesse i Norge for Dennis Hauger, som kjører Formel 3, og som har muligheten til å bli Norges første Formel 1-fører. I tillegg gjør Liberty Media, som sitter på de kommersielle rettighetene, mye riktig, De har åpnet sporten på en helt annen måte enn tidligere, treffer mange på sosiale medier, har innført regler som gjør feltet jevnere og introduserer neste år helt nye biler som jeg tror kommer til å gjøre produktet enda bedre.

Nettopp det at Formel 1 fenger så mange unge har vakt oppsikt.

-Man skulle kanskje tro det er litt rart at Formel 1 er så populært blant de unge i en tid hvor klima og miljø er noe de unge er mer opptatt av enn noen gang. Men faktum er at Formel 1 har en veldig troverdig plan for bærekraft, og kommer til å være en viktig aktør for å utvikle teknologi som får ned utslippene fra transportsektoren de neste årene. I tillegg har Formel 1 markert seg med å ta samfunnsansvar på andre områder som i kampen mot rasisme, for likestilling og som motstander av all type trakassering, forklarer Gulbrandsen.

I 2025 eller 2026 skal Formel 1 introdusere helt nye motorer, og planen er at de skal bruke et syntetisk, flytende og bærekraftig drivstoff.

-De snakker blant annet om å fange CO2 for å lage et flytende drivstoff som kan brukes på forbrenningsmotorer. Det er flere som jobber med denne teknologien, og jeg synes det er veldig spennende at også Formel 1 går i denne retningen. Noen av verdens flinkeste ingeniører jobber i Formel 1, og lykkes de med denne satsingen kan det ha enorme konsekvenser for å få ned utslippene fra dagens bilpark.

Noe av den samme teknologien jobber også St1 med, og det kan du lese mer om her. Formel 1 er også noe som står Shell nært, og Shell har vært hovedsamarbeidspartner for Ferrari i en årrekke. I årets sesong ser det også ut som Ferrari, med sjåførene Charles Leclerc og Carlos Sainz, henger bedre med i fjor – og ikke er så langt bak toppteamene fra Mercedes og Red Bull.

Se trailer for Drive to Survive her!