Blir Formel 1 elektrisk?

Når Formel 1 skal lansere nye motorer i 2026 er det mange som har lurt på om de skal bli helelektriske. Nå har Formel 1 tatt et valg, og her kan du se hva de har bestemt seg for.

Nei, det blir ikke helelektriske biler i Formel 1 fra 2026, for verdens mest prestisjefylte bilsportmesterskap har bestemt seg for å satse på flytende drivstoff litt til.

Formel 1 startet tilbake i 1950, og har alltid stått i front når det gjelder teknologiutvikling. I dag har Formel 1-bilene en 1,6 liters V6 turbomotor, som har det mest effektive hybridsystemet i verden. Formel 1 har satt seg som mål å bli karbonnøytrale i 2030, og derfor var det mange som lurte på om Formel 1 ville bli kjørt med elbiler når nye motorer skal introduseres i 2026, men det skjer ikke med det første.

Det finnes allerede et elektrisk mesterskap, Formel E, som sitter på rettighetene fra det internasjonale bilsportforbundet for å arrangere et VM med elbiler. Så om Formel 1 ønsker å bli elektrisk på et eller annet tidspunkt, må de gjøre en avtale med Formel E.

Men i første omgang har Formel 1 bestemt seg for å satse på hybridmotorer og flytende drivstoff også fra 2026 og utover. Sporten ønsker altså ikke å satse på en helt ny type motor, men ønsker heller å utvikle et bærekraftig drivstoff, som vil være svært viktig for å kunne få ned utslippene på alle fossilbilene som eksisterer i verden allerede.

I en offisiell uttalelse fra Formel 1 heter det:

-Det er ekstremt viktig at Formel 1-bilene er bærekraftige og kan være med på å utvikle teknologi som gjør at verdens utslipp går ned. Så lenge over en milliard av verdens 1,1 milliarder biler har forbrenningsmotorer, så har vi muligheten til å være ledende på teknologiutvikling for å få disse bilene til å forurense mindre. Vi tror ikke det er kun en løsning når det gjelder å få ned utslippene fra transportsektoren, og det å utvikle et bærekraftig drivstoff kan være et svært viktig bidrag for transportsektoren.

Formel 1 har allerede begynt å utvikle et andregenerasjons biodrivstoff, og kommer til å fortsette med utvikling og testing frem til 2026. En viktig samarbeidspartner når det gjelder drivstoff i Formel 1 er Shell, som leverer drivstoff og smøreoljer til Ferrari.

Også St1, som drifter alle Shell-stasjonene i Norge, er opptatt av å lage bærekraftig flytende drivstoff.

-Et eksempel er elektrisitet til hydrogen som matches med Co2 fra lufta. Det er bærekraftig når strømmen er fonybar, for eksempel fra vind og Co2’en er fornybar, for eksempel fra lufta. Vi kaller dette Power to X, hvor X står for Diesel, naphta, jet eller hva man måtte ønske å lage, sier Thomas Hansen, direktør for fornybar energi hos St1 Norge AS.