Shell lanserer vegansk burger

Shell har akkurat lansert en 100% plantebasert burger. – Vi vet at mange nordmenn er villige til å spise mindre kjøtt for å kutte klimagassutslipp, så vi har stor tro på vår nye «Naturli´ burger», sier Hæge Vagle fra Shell.

En undersøkelse gjennomført av Kantar for Orkla viser at 6 av 10 nordmenn er villige til å spise mindre kjøtt for å redusere klimagassutslippene. Hæge Vagle, kategorisjef i St1 Norge AS, som drifter alle Shell-stasjonene i Norge, tror også bensinstasjonskundene henger med på trenden.

-Våre undersøkelser tyder på at også våre kunder ønsker flere kjøttfrie alternativer. Derfor lanserer vi nå vår helt nye «Naturli’ burger», som er 100 prosent plantebasert.

Den nye veganske burgeren er saftig, smakfull og har samme konsistens som en klassisk hamburger.

-Da St1 overtok driften av Shell-stasjonene i Norge for 4,5 år siden hadde vi høye ambisjoner med vårt nye konsept med reale matvarer. Vi ønsket å bli markedsleder og tilby det beste mat- og drikketilbudet langs veien i Norge.

Den store satsingen på mat gikk ut på å forbedre hurtigmattilbudet med å satse på sunne, norske kvalitetsråvarer og også være tydelige på at mange av ingrediensene er lokale. Samtidig som maten skulle være av god kvalitet, skulle den også oppfattes som «ekte, ujålete og ærlig».

-I løpet av disse tre årene har vi klart å overbevise mange nordmenn om at man kan spise godt og sunt, selv om man velger tradisjonell hurtigmat som burger, pølse eller bagett. At vi nå lanserer en vegansk burger passer perfekt inn i vår strategi. Det er sunt, godt og bra for miljøet, sier Vagle.

Naturli’ burger er allerede tilgjengelig på Shell-stasjonene, og Vagle er spent på mottakelsen.

-Så langt er mottakelsen veldig bra, og det blir spennende å se salget av denne sammenliknet med de andre burgerne våre. Kanskje 6 av 10 hos oss også velger en plantebasert burger når de smaker hvor god den er? Vårt mål er at halvparten av alle burgere vi selger skal være plantebaserte før året er omme, avslutter Hæge Vagle.