Er det noe poeng med V-Power?

Shell V-Power Nitro+ Blyfri 98 inneholder ekstra rensemiddel som fjerner avleiringer som kan påvirke motorytelsen, i tillegg til økt andel friksjonsreduserende tilsetningsmiddel. Men er det noe poeng i å velge et dyrere drivstoffalternativ? Dette svarte en drivstoffekspert til Motor i sommer.

Det var i juli at NAF-magasinet Motor intervjuet drivstoffeksperten Knut Skårdalsmo. Han er sivilingeniør med over 25 års fartstid innenfor drivstoff- og motorteknologi. I dag jobber han som uavhengig konsulent både for leverandører og kunder.

Temaet i artikkelen var om det lønner seg å kjøpe det dyre drivstoffet som ulike bensinstasjoner tilbyr. Hos Shell er er V-power Nitro+ et dyrere drivstoff, fordi det er tilsatt additiver som tar bedre vare på motoren.

Friksjonsendringsteknologien (FMT) er testet av Ferrari i forbindelse med Shells lange tekniske samarbeid. Teknologien er utviklet for å umiddelbart redusere friksjonen i viktige motordeler, og på den måten kan motoren overføre mer kraft til hjulene. Drivstoffet har også et høyere oktantall som motoren kan utnytte for mer kraft.

-Shell V-Power Nitro+ er basert på effektiv renseteknologi som er utviklet for å øke bilens kjøreytelse og reaksjonsevne under vanlig hverdagsbruk. Den unike sammensetningen er komponert for å gi umiddelbar effekt, beskytte viktige motordeler og bidra til at du får flest mulig krefter ut av motoren, forklarer Thomas Danielsen, kategorisjef hos St1 Norge AS, som driver alle Shell-stasjonene i Norge.

Shell V-Power Nitro+ er satt sammen på en måte som skal forebygge kraftreduserende avleiringer i innsugingsventilene og fjerne avleiringer etter andre drivstofftyper. En ren motor yter bedre, det vil si at mer krefter kan overføres til hjulene.

Ekspertens svar
Så hva svarer eksperten på et generelt spørsmål om dyrere drivstoff har noe for seg?

-Dersom vi tar to nye og identiske biler som blir kjørt helt likt og fyller drivstoff uten additiver på den ene og drivstoff med additiver på den andre, så vil bilene til å begynne med ha samme ytelse, drivstofforbruk og så videre. Men etter bare noen få tanker vil forskjellene begynne å bli både målbare og merkbare. Det er med motorer som med for eksempel støtdempere. Du vil ikke merke en gradvis forringelse av egenskapene, men bytter du ut de gamle slitte støtdemperne med noen nye, så blir forskjellen tydelig, uttalte Skårdalsmo til Motor i juli.

Skårdalsmo vil likevel ikke uten videre fastslå at kvaliteten på «premium» drivstoff er verdt sin merpris. Som det står på motor.no:

Det er et sammensatt spørsmål som i noen sammenhenger kan besvares med et klart ja, i andre tilfeller med et like klart nei. Men han fastslår uten betenkning at tilsetningsstoffene er langt bedre for motoren din enn de små flaskene du kan kjøpe løst på bensinstasjoner eller bilrekvisitaforhandlere og etterfylle på tanken.

Men eksperten selv innrømmer at han fyller premium drivstoff cirka hver fjerde eller femte tank på sin egen bil.