Hvordan er det å kjøre med RED95?

Scania Winter 2019 i Trysil

På arrangementet Scania Vinter 2019 i Trysil fikk flere sjåfører prøvekjøre en lastebil som går på den fornybare etanoldieselen RED95.

Det var i fjor høst at St1 Norge AS lanserte RED95. RED95 er en helt fornybar etanoldiesel som består av 95 % bioetanol samt vann og additiver, som gjør at drivstoffet kan brukes i Scanias etanoldieselmotorer. St1 produserer avansert etanol i Finland og Sverige, og fornybar etanoldiesel for tungtransport ble først lansert i Finland i 2011. Nå har RED95 kommet på Shell-stasjoner i Norge. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, har over lengre tid jobbet med å få på plass den nødvendige logistikken som muliggjør bruken av etanoldieselen RED95 i norsk tungtransport.

Derfor var det gledelig at Scania hadde en bil som gikk på RED95 under deres årlige arrangement Scania Vinter i Trysil. Der fikk deltakerne prøve en semitrailer på 38 tonn, som er mye brukt i typisk bytransport. Motoren var på 410 hestekrefter og med et dreiemoment på 2150 Newtonmeter.

Som diesel
-Mitt første inntrykk er at man praktisk talt ikke merker forskjell fra diesel. Hadde det ikke vært for at jeg visste at jeg kjørte på bioetanol, så hadde jeg ikke tenkt over det, sier den erfarne tungbiljournalisten Halvdan Korsmo.

Scania Winter 2019 i Trysil

Korsmo merket et litt annet lydbilde inn i kupeen i bratte bakker, men sier ellers at det var som å kjøre diesel.

-Og så reduserer man altså CO2-utslipppene rundt 90 prosent, som absolutt er et hyggelig miljøbidrag. Ytterligere en fordel er det at drivstoffet har meget gode egenskaper. Etanol er jo en sprit, og sprit i nesten ren form har lavt frysepunkt. Så jeg er absolutt ikke bekymret på vegne av bransjen om dette er fremtiden. Vi må bare ha på plass en god infrastruktur med fyllestasjoner.

-Lavere støy i kupeen
En annen som fikk prøve lastebilen med RED95 var Erlend Brekke fra Ringnes.

-Jeg kjørte både på landeveien og på skogsbilvei, og kjørbarheten er jevngod med diesel. En ting er jo effekten man oppgir, men det er noe annet med kjørbarheten når man er ute på en trang og svingete vei for eksempel. Og jeg må jeg si jeg opplevde bilen som veldig kjørbar sammenliknet med gassmotorer, for eksempel, som jeg har forsøkt tidligere.

Brekke la også merke til noe annet når han var ute og kjørte.

-Mitt inntrykk er at støybildet inne i kupeen er lavere enn en tilsvarende dieselmotor. Jeg ble positivt overrasket, sier Brekke.

Kun Scania så langt
Det er så langt kun Scania som leverer motorer for den etanolbaserte biodieselen, og leverer fra 2019 både lastebiler med etanolmotorer med 280 og 410 hk. Marked- og kommunikasjonsdirektør i Scania Norge, John Lauvstad, sa følgende da RED95 ble lansert i høst.

-Fyllestasjonen for RED95 på Shell Grorud vil gjøre kundens valg lettere når det gjelder å velge bærekraftige alternativer. Skal vi kunne lykkes med å komme med gode løsninger for bærekraftig transport, må drivstoffet være tilgjengelig både for eksisterende og nye kunder. Vi ser veldig positivt på St1 sin satsning på RED95, og hvordan vi sammen kan bidra til å redusere klimapåvirkningen fra lastebiltransport.