Kan forhindre svindel

Bruker du Shell Card Online kan du oppdage og forhindre svindel i din egen bedrift.

Med Shell Card Online har du full oversikt over kortbruk, mulighet for å bestille nye kort og mulighet for å bli varslet ved uvanlig aktivitet – 24 timer i døgnet. Tjenesten ble lansert i 2010, men utvikler seg stadig.

-Noe ikke alle tenker over er at man kan oppdage og forhindre svindel ved å bruke Shell Card Online. I systemet kan man ha oversikt over uautoriserte transaksjoner. Det fungerer både slik at vi i St1 kan oppdage slike transaksjoner, eller at kunden oppdager det selv. Så langt i år har vi tipset våre kunder om uvanlig aktivitet en håndfull ganger, sier Ronny Withers i St1.

I Shell Card Online så har man kontroll over drivstoffkortet på en annen måte enn på de fleste integrerte kjøresystemer fra lastebilprodusentene. Med Shell sitt system vil man ha mulighet til å administrere alle kortene som er tilknyttet kundeforholdet, holde oversikt over bruken av dem og eventuelt sperre kort som har kommet på avveie. I tillegg finnes det en rekke smarte funksjoner som kan tilpasses den enkelte bedrift, og som på den måten bidrar til bedre økonomistyring. Og man kan oppdage uvanlig aktivitet som for eksempel at det har blitt fylt bensin på en flåte kun bestående av dieselbiler.  Da vil systemet automatisk sende en rapport om dette til den oppgitte kontaktpersonen i løpet av kort tid.

-I Shell Card Online er drivstoffkostnadene en integrert del av systemet. Det er selvsagt bra å ha kontroll på kjøremønster og drivstoffeffektivitet, men det er viktig å ha med drivstoffkostnadene i miksen også, forklarer Withers.

St1 har noen viktige tips til brukere av Shell Card Online.

1: Hold øye med nettbanken
Shell Card-kortet er et kredittkort som det er mulig å misbruke. Hvis et kort blir stjålet, eller om noen ønsker å svindle sin egen arbeidsgiver, så kan man bruke kortet til å fylle drivstoff på sin egen personbil, for eksempel. Ved å ha kontroll med nettbanken, vil man raskt oppdage en uautorisert transaksjon.

2: Kilometerstand og flåte-ID
Dette er to mekanismer som bedriften kan bruke for å se eventuelle avvik. Man ser da transaksjonsmønsteret og ser om det er avvik mellom den interne flåte-ID’en og kilometerstanden.

3: Ha dialog med St1
St1 ønsker å ha så tett dialog som mulig med sine kunder, da også St1 kan oppdage avvik og mulige uautoriserte transaksjoner. St1 sender epost ved unormal kortaktivitet.

4: Aldri ha kort og kode sammen
St1 anbefaler også at man aldri oppbevarer kortet og koden sammen. Det beste er at hver sjåfør har sitt eget kort, og at det ikke følger bilen. Og man må aldri skrive pinkoden på en lapp man har i nærheten av kortet.