Hva betyr samarbeidet for deg?

Shell og Ferrari har samarbeidet siden 1947. Hva betyr det for deg?

Få merkevarer hører mer sammen enn Shell og Ferrari. Ser man en rød Ferrari Formel 1-bil, forventer man samtidig å se den gule Shell-logoen. Også på mange andre Ferrari racerbiler rundt omkring i verden finner man Shell-logoen, og selv på en Ferrari for gata er det Shell som gjelder både når det gjelder drivstoff og smøremidler.

Historien om Ferrari startet med at Enzo Ferrari begynte å kjøre billøp for Alfa Romeo helt tilbake i 1924. Unge Enzo hadde imidlertid større ambisjoner enn som så, og startet Ferrari som et eget selskap i 1939. I 1947 rullet den første Ferrari’en ut av fabrikken med Shells drivstoff og smøremidler, og da verdensmesterskapet i Formel 1 så dagens lys i 1950 var Shell med som samarbeidspartner. Den første seieren kom året etter med en spesialbygget motor på 4,5 liter som var mer drivstofføkonomisk enn rivalenes motorer takket være en spesialblanding fra Shell. Det ble mang en seier og mesterskap, før samarbeidet mellom Shell og Ferrari tok en pause på 70- og 80-tallet.

25 prosent mer ytelse
I 1996 var imidlertid Shell tilbake som en teknisk samarbeidspartner, og i 2012 kunne de feire 500 løp sammen. Og siden starten i 1950 har Ferrari vunnet 234 Grand Prix-løp, og sammen med Shell tatt 10 VM-titler i konstruktørmesterskapet og 12 førermesterskap.

Enda mer oppmerksomhet fikk samarbeidet i 2015-sesongen, da daværende teknisk sjef for Ferraris Formel 1-team, James Allison, uttalte at Ferrari hadde økt sin ytelse i motorene med 25 prosent i løpet av sesongen takket være Shell V-Power løpsbensn og Shell Helix Ultra smøremidler med PurePlus-teknologi.

-Vi gjorde store fremskritt i ytelsene gjennom sesongen. I snitt nesten et halvt sekund per runde og tretti sekunder i løpet av et helt F1-race, takket være vårt samarbeid med Shell, sa Allison.

Hvordan får de det til?
Shell legger ned enorme ressurser i Formel 1-satsingen til Ferrari. Shells ingeniører bruker mer enn 21 000 timer bare på å utvikle Formel 1-produktene hvert eneste år. Mer enn 50 ansatte hos Ferrari jobber med Formel 1 alene. På hvert løp og på hver test har Ferrari med seg minst to ingeniører fra Shell.

-Effektivitet er helt avgjørende i motorsport. Det gjelder å kunne kjøre raskere, men samtidig ikke bruke for mye drivstoff. De effektivitetsfordelene vi har levert de siste årene er et bevis på at vårt innovasjonssamarbeid med Ferrari fungerer meget bra, forklarer Guy Lovett fra Shell Motorsport.

Drivstoff i Formel 1 ble enda viktigere foran 2017 sesongen, hvor bilene ble annerledes med større vinger – og derfor også større luftmotstand og drivstofforbruk. Samtidig kan ikke en Formel 1-bil bruke mer enn 105 kg med bensin i løpet av et helt race.

-Dette gir oss en helt unik utfordring som gjør at vi kan utvikle både drivstoff og smøremidler som testes på racerbanen, men som til slutt er med på å utvikle de beste produktene for vanlige bilister.

Et eksempel på dette er drivstoffet Shell V-Power som sprang ut fra samarbeidet mellom Shell og Ferrari i 1998.

-Jeg kan føle forskjell på krefter og motorrespons når jeg tester forskjellige drivstoff, sier Ferraris mangeårige testfører Marc Gene.

Til slutt ender produktene i din bil
Ferrari bruker alltid V-Power som drivstoff i sine Formel 1-biler, et drivstoff som består av en miks av over 200 forskjellige ingredienser. Dette drivstoffet må tåle arbeidsmiljøet i en Formel 1-motor med temperaturer på over 1000 grader, og det er jobben til smøremidlene fra Shell Helix Ultra å beskytte motorene i disse ekstreme temperaturene. Alt drivstoff som Ferrari bruker i Formel 1 inneholder også 5,75 prosent med biokomponenter.

-Det aller beste er at 99 prosent av innholdet i bensinen V-Power Nitro +, som vi selger på våre stasjoner i Norge, er lik som det drivstoffet Ferrari bruker i sine Formel 1-biler. Det er naturlig nok mye hemmelighetskremmeri rundt tekniske detaljer, men et bedre kvalitetsstempel enn Ferraris Formel 1-team er vanskelig å få, sier kategorisjef hos St1, Thomas Danielsen.

DETTE ER SHELL V-POWER NITRO +

Shell V-Power Nitro+ er et spesialutviklet drivstoff, utviklet for å forbedre ytelsen uavhengig av hvilken bil du kjører. Vår dieselvariant bidrar til en raskere og mer effektiv rengjøring av innsprøytingssystemet, takket være nye og bedre renseteknologi. Det er derfor vi kan si at dieselen vår er utviklet for å øke bilens ytelse fra første dråpe. Dessuten inneholder Shell V-Power Nitro+ Diesel anti-korroderende stoffer som beskytter drivstoffsystemet mot økt korrosjon.

Shell V-Power Nitro+ Blyfri 98 er uten etanol, og inneholder ekstra rensemiddel som fjerner avleiringer som kan påvirke motorytelsen, i tillegg til økt andel friksjonsreduserende tilsetningsmiddel. Drivstoffet er dermed utviklet for å gi umiddelbar effekt fra og med det øyeblikket drivstoffet går i motoren. Friksjonsendringsteknologien (FMT) er testet av Ferrari, og utviklet for å umiddelbart redusere friksjonen i viktige motordeler, og på den måten kan motoren overføre mer kraft til hjulene. Drivstoffet har også et høyere oktantall som motoren kan utnytte for mer kraft.

Shell V-Power Nitro+ er satt sammen på en måte som skal forebygge kraftreduserende avleiringer i innsugingsventilene og fjerne avleiringer etter andre drivstofftyper. Motoren går bedre og får mer luft, slik at kreftene kan overføres uhindret til hjulene.

Sjekk ut hvordan Shell og Ferrari jobber her: