– Gir utslippskutt umiddelbart

Scania G 410 6x2 rear-steer box body, ethanol *** Local Caption *** Ch no. 2143748

I september lanserte St1 sitt fornybare biodrivstoff RED95 ved Shell-stasjonen på Grorud. – RED95 er et drivstoff som gir utslippsreduksjon umiddelbart, sa Kari Asheim fra miljøstiftelsen ZERO.

Det var stort oppmøte da energiselskapet St1 lanserte sitt nye fornybare drivstoff på Grorud, med representanter fra blant annet ZERO, Oslo Kommune, Drivkraft Norge, ASKO, Scania og en rekke journalister på plass.

Det er St1 og ASKO som nå har inngått et samarbeid rundt RED95, og ASKO stod klare til tanking med en av sine Scania-lastebiler. Lastebilen forlot pumpestasjonen med tanken full av fornybar etanoldiesel, og viderefører St1 og ASKO sitt samarbeid om CO2-reduksjon.

– Dette er en viktig dag for oss i St1. RED95 er et drivstoff med svært gode klimaegenskaper og RED95 fjerner kuldeproblematikken, noe som gjør det egnet for det norske vinterklimaet. Utfordringen har ikke ligget på produktet, men logistikk og distribusjon. Logistikken har blitt kostnadseffektiv, og første pumpe er nå på plass på Shell-stasjonen på Grorud. Vi er svært fornøyde med at ASKO ser mulighetene som ligger i å bruke RED95, for etanol har størst potensial for å redusere utslippene i tungtransporten på en kostnadseffektiv måte, sa Simen Hauland, Key Account Manager for B2B i St1 Norge.

Gitt de norske kravene til utslippsreduksjon må andelen biodrivstoff opp, og dette gjelder ikke minst for tungtransporten. RED95 er et produkt som baserer seg på bioetanol – en energibærer som finnes i store mengder. Dette skaper en trygghet for transportbransjen når de skal inngå langvarige innkjøpsavtaler.

– I dag produseres det årlig rundt seks milliarder liter HVO på verdensbasis. I Norge konsumerer tungtransport mer enn én milliard liter drivstoff i året. HVO er ettertraktet globalt og dette gjør det vanskelig for norsk tungtransport å sikre seg stabile forsyninger. Til sammenligning produseres det årlig mer enn 100 milliarder liter etanol. Derfor er RED95 et svært godt klimatiltak for den norske tungtransportflåten, og derfor satser vi nå tungt på den infrastrukturen som kreves for å forsyne dette produktet i Norge, Sverige og Finland, fortsatte Hauland.

Oslo kommune er positive
Eric Lyche Rambech representerte klimaetaten i Oslo Kommune, og understreket hvor viktig det var at biodrivstoff i dag må være bærekraftig.

Biodrivstoff fra avfall er et godt eksempel på det, og dette initiativet til St1, ASKO og Scania er noe vi applauderer. At man her på Shell Grorud viser at det er mulig å med en dreining fra fossilt til fornybart drivstoff er noe vi liker, sa Rambech.

På plass var også Drivkraft Norge representert ved generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik. Hun understreket at flytende drivstoff fortsatt ville være viktig, selv med en økende elektrifisering.

Derfor er det fint at flere aktører, som St1, Scania og ASKO, går sammen om et slikt prosjekt. For tungtransporten vil forbrenningsmotoren være viktig i mange, mange år fremover, sa hun.

Vi trenger økt produksjon av etanol
Kari Asheim, fagansvarlig transport i ZERO, sa at bioraffineri som produserer etanol vil være viktig fremover.

Vi trenger økt produksjon av etanol fordi det gir mulighet til utslippskutt umiddelbart. Men det er viktig at løsningene er attraktive. Vi har derfor foreslått enten gratis eller reduserte bompenger for biler som går på etanol og biogass.

Kommunikasjonsdirektør John Lauvstad i Scania i Norge mente dagen var like bra som julaften for sitt selskap. Det er så langt kun Scania som leverer motorer for den etanolbaserte biodieselen, og leverer fra 2019 både lastebiler med etanolmotorer med 280 og 410 hk.

– Fyllestasjonen for RED95 på Shell Grorud vil gjøre kundens valg lettere når det gjelder å velge bærekraftige alternativer. Skal vi kunne lykkes med å komme med gode løsninger for bærekraftig transport, må drivstoffet være tilgjengelig både for eksisterende og nye kunder. Vi ser veldig positivt på St1 sin satsning på RED95, og hvordan vi sammen kan bidra til å redusere klimapåvirkningen fra lastebiltransport.

Tradisjonell diesel er på vei ut
Det ble også tid til en liten samtale mellom salgsdirektør for bedriftsmarkedet i St1, Anniken Heder og logistikksjef hos ASKO, Marius Råstad.

– Bransjen er i endring og tradisjonell diesel er på vei ut. Vi tror hydrogen og el er fremtiden også innen tungtransport, men vi må ikke glemme løsningene vi har allerede i dag, som bioetanol. Vi har 40 etanolbiler i dag og teknologien fungerer godt, fortalte Råstad.

Heder fra St1 var opptatt av at det må være lønnsomt å velge miljøvennlige løsninger.

Prisen på drivstoffet er viktig, og også bompenger. Vi i St1 er opptatt av at mer miljøvennlige løsninger som RED95 også kan konkurrere mot tradisjonelt drivstoff på pris, sa Heder.

HVA ER RED95?

RED95 er en helt fornybar etanoldiesel som består av 95 % bioetanol samt vann og additiver, som gjør at drivstoffet kan brukes i Scanias etanoldieselmotorer. St1 produserer avansert etanol i Finland og Sverige, og fornybar etanoldiesel for tungtransport ble først lansert i Finland i 2011. Nå har RED95 kommet på Shell-stasjoner i Norge. St1, som eier og driver Shell-stasjonene i Norge, har over lengre tid jobbet med å få på plass den nødvendige logistikken som muliggjør bruken av etanoldieselen RED95 i norsk tungtransport.