Det etanolfrie alternativet for entusiastene

Nesten 180 000 norske biler kan ikke kjøres med etanol på tanken. For disse er Shell V-Power et godt alternativ.

Utviklingen med innblanding av etanol i bensin har blitt ønsket velkommen av mange, men ikke fra bilentusiaster med gamle biler. I følge AMCAR finnes det nesten 180 000 norske biler som ikke kan kjøres med etanol innblandet i bensinen.

– Etanol egner seg best i nye kjøretøy som brukes daglig. Problemet med etanol og gamle biler, er at om bilen ikke brukes på tre uker vil det skje en prosess i drivstoffsystemet som mange eldre kjøretøy ikke takler i det hele tatt. I tillegg kan motorene skades som en følgeskade av et defekter i drivstoffsystemet, for mager blanding, varmgang og i ytterste konsekvens branntilløp. Derfor er det viktig for ivaretakelsen av eldre kjøretøy og den bevaringsverdige motorhistorikken i Norge at det eksisterer drivstoff uten etanol, forklarer Hilberg Ove Johansen, daglig leder i AMCAR.

I følge AMCAR vil svært mange kjøretøy fra før 1987 få, eller kunne få, påført skader relatert til etanolbruk.

– Det har også forsikringsselskapet If funnet ut nå. De har alt svart at de vil avslå erstatninger på kasko og delkaskoforsikringer dersom dette skyldes etanolskader over tid. Slikt må da vi bileiere selv dekke, selv om man nesten blir påtvunget bensinkvalitet som gamle biler og motorer ikke er konstruert for, forklarer Johansen.

Gamle amerikanske biler er det mange av i Norge, og da er det godt med V-Power uten etanol. (Foto: Tor Ivar Volla, Norsk Motorveteran)

Shell V-Power Nitro+ er et alternativ
Heldigvis for alle norske bilentusiaster finnes det etanolfrie alternativet Shell V-Power Nitro+.

– Shell V-Power Nitro+ er viktig for oss. Vi vet at dette er et drivstoff som mange norske bilentusiaster bruker, både i gatebilmiljøet, i veteranbilmiljøet og mange andre. Vi er selvfølgelig glade for at vi har 98 oktan uten etanol i dag, men vi kan dessverre ikke si noe sikkert om fremtiden eller gi noen langvarige garantier, sier kategorisjef hos St1 Norge AS, Thomas Danielsen.

AMCAR var i et møte med St1 angående V-Power i november i fjor, og likte de hørte.

– Det var viktig for oss å høre at Shell ikke hadde noen planer om å fase ut kvaliteten. På vegne av bilhobbymiljøet i Norge håper vi selvsagt Shell vil tilby etanolfritt drivstoff for alltid, så lenge lovverket tillater det.

I tillegg til å være etanolfritt er V-Power Nitro+ også 98-oktan. Det er også viktig for bilhobbymiljøet.

– For gamle biler er det ikke så viktig med 98-oktan, men på nye entusiastbiler ønsker man å fylle 98. Derfor slår Shell to fluer i en smekk med både 98 og et etanolfritt alternativ i V-Power.

Shell har samarbeidet tett med Ferrari for å utvikle V-Power. Både i Formel 1, i GT-racing og blant vanlige Ferrari gatebiler. Foto: Flickr/Emperornie

Øker ytelsen
Ikke bare er Shell V-Power Nitro+ et godt alternativ for bilentusiaster fordi det er etanolfritt og 98-otkan, men det er også et spesialutviklet drivstoff som er utviklet for å forbedre ytelsen uavhengig av hvilken bil du kjører. Dette gjør Shell V-Power Nitro+ til et godt alternativ enten du kjører din spesialbygde stolthet med lavt karosseri eller familiens firehjulstrekker.

– Shell V-Power Nitro+ Blyfri 98 inneholder ekstra rensemiddel som fjerner avleiringer som kan påvirke motorytelsen, i tillegg til økt andel friksjonsreduserende tilsetningsmiddel. Shell V-Power Nitro+ Blyfri 98 er dermed utvikler for å gi umiddelbar effekt fra og med det øyeblikket drivstoffet går i motoren, forklarer Thomas Danielsen.

Friksjonsendringsteknologien (FMT) er testet av Ferrari i forbindelse med Shells lange tekniske samarbeid. Teknologien er utviklet for å umiddelbart redusere friksjonen i viktige motordeler, og på den måten kan motoren overføre mer kraft til hjulene. Drivstoffet har også et høyere oktantall som motoren kan utnytte for mer kraft.

– Shell V-Power Nitro+ er basert på effektiv renseteknologi som er utviklet for å øke bilens kjøreytelse og reaksjonsevne under vanlig hverdagsbruk. Den unike sammensetningen er komponert for å gi umiddelbar effekt, beskytte viktige motordeler og bidra til at du får flest mulig krefter ut av motoren, forklarer Danielsen.

Shell V-Power Nitro+ er satt sammen på en måte som skal forebygge kraftreduserende avleiringer i innsugingsventilene og fjerne avleiringer etter andre drivstofftyper. En ren motor yter bedre, det vil si at mer krefter kan overføres til hjulene.