Norges mest fleksible kaffeavtale

Du kan bruke hvilken som helst kopp, og i vinter ble det gjort mye for å sørge for at du alltid får den beste kaffen på Shell-stasjonene.

I begynnelsen av Mai lanserte Shell en helt unik kaffeavtale som har fått navnet ”Kopp som du er”. For 99 kroner får man ubegrensede mengder kaffe ut året.

– ”Kopp som du er” er en kaffeavtale hvor vi har fjernet fokuset fra selve koppen, og gjort det slik at man kan bruke den koppen man allerede har, sier markedsansvarlig i St1, Jonas Bæk.

Han poengterer at det allerede finnes en rekke kopper på markedet, og mange av kundene har allerede sin favoritt – enten den opprinnelig er fra en konkurrerende kjede eller andre kopper man bruker til vanlig. Kaffeavtalen hos Shell fungerer ved at man kjøper et oblat som festes på den aktuelle koppen.

– Vi vet at folk har favorittkopper som de har brukt lenge, og valgte derfor en løsning som gjør det mulig for kundene å få den beste kaffen i den koppen de selv ønsker å bruke. Denne løsningen gjør det rett og slett lettere for kundene, sier Bæk.

For de av kundene som ikke har en kopp de vil bruke fra før, er det også mulig å kjøpe en egen Shell-kopp. Den koster 149 kroner inkludert oblat som gir fri kaffe ut året. Avtalen gjelder forøvrig ikke bare kaffe – alle produktene som er tilgjengelig på maskinene er inkludert i avtalen.

– Det vi selger mest av er helt klart svart kaffe, men avtalen gjelder alle produktene – enten du vil ha latte eller varm sjokolade, sier Bæk.

Kvalitetskaffe

Den fleksible kaffeavtalen er imidlertid ikke eneste fordel ved å stoppe innom en Shell-stasjon for å slukke kaffetørsten. Som eneste norske kjede har Shell valgt norsk tradisjonskaffe fra Evergood. Det sørger for at kundene alltid får den kvaliteten de forventer når de fyller kaffekoppen.

– Vi samarbeider tett med Joh. Johannson og jobber hele tiden for å gi kundene den kaffen de forventer på våre stasjoner. Senest i januar gjennomgikk vi kaffeproduktene og justerte alle automatene slik at smaken ble optimal, forteller markedssjef for mat og kaffe i St1, Hæge Vagle.

Den tradisjonsrike kaffeprodusenten brenner sine kaffebønner i egne lokaler på Filipstad i Oslo, og 150 års historie som kaffeprodusent sørger for en unik kompetanse i norsk sammenheng.

– Joh. Johannson har flere såkalte cuppere, eller kaffeeksperter, som smaker seg frem til den riktige kaffesmaken. Blant de som var med på prosessen vi hadde i vinter var en cupper som har jobbet med dette i nærmere 50 år, forteller Vagle.

Shell har brukt Evergood-kaffe i lang tid, men nå har man altså tatt samarbeidet et steg videre for å sørge for utmerket kvalitet. Vagle forteller at de også jobber mye internt for å øke kompetansen på kaffe, og i tiden som kommer vil flere ansatte få anledning til å delta på cupping-kurs i samarbeid med Joh. Johannson.

– Allerede før vi lanserte kaffeavtalen så vi at mange kunder kom til oss fordi vi hadde den beste kaffen. For å styrke den posisjonen i markedet ytterligere tok vi noen grep, og det kommer vi til å fortsette med også i tiden som kommer, sier Vagle.

Kvaliteten på kaffen er kun én av komponentene i god kaffe. De to andre dreier seg om vannkvalitet og utstyr. Heldigvis har vi i Norge god tilgang på rent og velsmakende vann som bidrar til god kaffe, men på maskinfronten er det mange som synder.

– Først og fremst kverner våre kaffemaskiner alltid ferske bønner. Vi har også fått på plass nye og enda bedre rengjøringsrutiner for maskinene. Det er avgjørende for å sikre riktig og god smak på kaffen. Maskinene justeres også jevnlig for å sikre at kvaliteten alltid er på det nivået kundene forventer, avslutter Vagle.