Nå blir Shell-stasjonene koseligere

Pilot-stasjonen på Ås i Akershus gir et innblikk i hvordan fremtidens Shell-stasjon vil bli. Vi tok turen for å se nærmere på konseptet.

Det tar ikke mange sekundene fra man kommer inn på den nyoppussede Shell-stasjonen på Ås før man skjønner at noe er veldig annerledes enn det pleier å være. Borte er den kliniske belysningen og de hvite flatene man er vant til fra de fleste bensinstasjoner. Isteden blir man møtt av treverk, naturlige fargetoner og en mer dempet belysning. Det skaper en helt annen atmosfære enn det man vanligvis ser.

–  Med det nye butikkonseptet ønsket vi å skape noe som blir oppfattet som litt annerledes enn en tradisjonell bensinstasjon. Målet er at våre stasjoner skal være en destinasjon for mat og drikke langs veien, forteller markedssjef i St1, Daniel Hind.

For å sørge for at flere føler seg velkomne og får lys til å bli værende en stund, har stasjonen også fått benker og bord hvor man kan innta et måltid, lese avisen eller bare ta en kaffe. Området har også fått en utsmykning som viser frem Shells lange historie i Norge.

– Vi er jo den eneste merkevaren som har vært i Norge siden oppstarten, og det å kunne ivareta og bygge videre på en stolt historie er viktig for oss, sier Hind.

SHP_9324

Norsk kvalitet
Stasjonen er også bygget rundt Shells nye matkonsept. Det innebærer blant annet at kasseområdet er delt inn i tre distinkte soner som har fått navnene vaffeljernet, smørbrøddisken og pølsebua. Her får kundene servert norsk kvalitetsmat i flere former og fasonger.

SHP_9238– Bakgrunnen for det er at vi skal hente frem litt av det norske i det vi tilbyr. Svært mye av maten vi selger inneholder gode norske råvarer fra hele landet, og det ønsker vi å vise frem også i navnevalget, forteller Hind.

Når det gjelder selve maten på stasjonen er målet at alle skal finne noe de liker – enten de vil ha en baguette på farta eller sette seg ned i kafé-området for å spise en vaffel og softis.

– I bunn og grunn ønsker vi å tilby et bredt spekter av matprodukter til alle typer kunder som kommer innom. Det betyr at vi fortsatt har de tradisjonelle produktene som pølser, hamburgere og baguetter samtidig som vi har utvidet med flere sunnere alternativer samt etterspurte varer som vafler, softis og milkshake, sier han.

Også utsiden av den nye stasjonen har blitt endret en god del. Ved å bytte ut murstein og metall med glass i fasaden får de som kjører forbi stasjonen et mye bedre innsyn enn tidligere, og Hind mener dette bedrede innsynet vil kunne vise frem produktene på innsiden på en bedre måte enn tidligere. Ved pumpene har det også blitt plassert multimediaskjermer som er de første av sitt slag i Norge.

– Vi har også installert digitale skjermer ute ved pumpene. Dette er nok den eneste bensinstasjonen i Norge som også har lyd på de digitale skjermene, forteller Hind. Denne løsningen gjør at man får frem både egne budskap bedre og gir samtidig en flate som er attraktiv for samarbeidspartnere ved at man gjerne har folks fulle oppmerksomhet i relativt lang tid.

SHP_9344

Flere på vei
I første omgang fungerer stasjonen på Ås som en pilotstasjon hvor forskjellige løsninger testes ut og evalueres fortløpende. Det betyr at enkelte løsninger vil bli endret på etterhvert som man får mer erfaring med hvordan ting fungerer. Eksempelvis har det vist seg at hyllene på stasjonen er i smaleste laget – noe som fører til at betjeningen må fylle på varer oftere enn det som er praktisk.

– Så langt har det nye butikkonseptet blitt tatt veldig godt imot. Utviklingen i salget har vært veldig positiv siden vi åpnet den nye stasjonen, og det er den beste indikatoren vi har på at kundene er fornøyde, forteller markedssjefen.

I løpet av sommeren blir ytterligere to stasjoner i Oslo-området bygget om for å teste ut det nye konseptet videre. Håper er imidlertid at dette vil bli et konsept som blir å finne over hele landet om ikke alt for lang tid.

– For oss er det viktig å se at dette blir en suksess. Planen nå er å velge ut noen stasjoner til for ombygging og fortsette den løpende evalueringen av resultatene. Vi håper etterhvert at det vil bli et landsdekkende konsept for alle våre kunder, avslutter Hind.