To norske biler til Shell Eco-marathon

Etter flere år i Rotterdam er den europeiske finalen av Shell Eco-marathon flyttet til London, hvor den avholdes den 1. juli. Norge stiller med to biler denne gang fra NTNU i Trondheim og Høgskolen i Østfold. NTNU finjusterer bilen som de deltok med i fjorårets konkurranse, mens Østfold-laget kommer med en helt ny bil som går på biodrivstoff. 200 lag fra nesten 30 land er med, og rekorden er på 3771 kilometer på en energimengde tilsvarende én liter drivstoff.

Så langt kommer imidlertid ikke de norske lagene til å kjøre, som i år deltar i klassen Urban Concept. Det betyr blant annet at bilen må ha fire hjul og vindusviskere. I fjor kjørte Høgskolen i Østfold inn til en sjuendeplass i sin klasse med 119,1 km på én liter drivstoff, og målet er å slå den distansen i år.

– Bærekraftighet og miljø er tema vi er opptatt av og som vi integrerer i prosjektet vårt.  Gjennom å lage en bil av miljøvennlige materialer og som får energi fra et mer miljøvennlig drivstoff ønsker vi å demonstrere at det finnes gode alternativer for fremtidens mobilitetsløsninger, sier prosjektleder Ditte Yven.

sem3

I år har et nytt lag fra NTNU satt alle krefter inn for å videreutvikle og optimalisere den svært avanserte hydrogenbilen fra i fjor. Selv om bilen gjenbrukes, er de fleste deler og elementer enten nye eller blir videreutviklet.

– Vi har blant annet kjøpt nye motorer, og vi jobber nå med å vurdere brenselcellen som vi hadde en del problemer med i fjor. En ny brenselcelle-pakke er kostbart, så vi skal forsøke å identifisere problemene med den vi har og få fikset de, forteller Maria Christoffersen som er prosjektleder for NTNU-laget.

sem2