– Det er god distriktspolitikk å satse på vei

Kristoffer Kvame leder et busselskap som har røtter helt tilbake til 1910. Og han maner til at norske politikere må satse enda mer på utbygging og vedlikehold av vei.

A/S Jotunheimen og Valdresruten  Bilselskap, eller bare JVB, har røtter helt tilbake til 1910 og kan vise til en stolt historie. I 1936 brøytet de Filefjell for første gang, som dermed ble den sikreste fjellovergangen mellom Øst- og Vestlandet, og i 1944 tok de over rutebåtene på Bygdin og Tyinvannet. Rett etter den andre verdenskrig begynte de også med beltebiler for å få skituristene enda lenger inn i Jotunheimen, og i dag er de mest kjent for Valdresekspressen som hver dag frakter folk fra Oslo til Beitostølen/Gjendesheim og over til Årdal . I sommer vil Valdresekspressen bli forlenget over Valdresflya til Lom og Leirvassbu.

– Vi har i dag 80 busser og 124 ansatte. Vårt hovedkvarter er i Fagernes, og i tillegg til Valdresekspressen har vi en rekke andre ruter, vi leier ut turbusser, vi har forsatt båten på Bygdin, beltebiler og et eget verksted for tunge kjøretøy, forteller daglig leder Kristoffer Kvame.

beltebil

Langvarig Shell-kunde
JVB har vært Shell-kunde i mange år, og det er det en klar grunn til å følge Kvame.

– Når man driver et stort busselskap er kvalitet på drivstoffet ekstremt viktig, og vi mener Shell er best. Moderne motorer er kresne på drivstoffet, men det er svært lite problemer med Shell. Vi opplever at Shell har en meget god diesel, og i tillegg er kortsystemet svært bra.

For smale veier
Kvame er også opptatt av utbygging og vedlikehold av veiene i Norge, og han er ikke fornøyd med tingenes tilstand.

– Jeg håper politikerne forstår at det er god distriktspolitikk å satse på vei. I dag er etterslepet stort, og mange av veiene er veldig smale. Det forundrer meg at mange nye veier bygges så smale, og det er en utfordring for alle sjåfører av store kjøretøy.

Valdresekspressen går hver dag fra Oslo – Fagernes – Beitostølen / og Årdalstangen. På strekningen er det variert standard med mye dårlig veikvalitet.

– Nå bygges det heldigvis en ny vei forbi Bagn, og det er på tide. Den strekningen har vært en utfordring for våre sjåfører .

Ønsker firefelts motorvei mellom Hønefoss og Sandvika
En annen veistrekning som Kvame ønsker å gjøre noe mer er mellom Hønefoss og Sandvika. Fra der Rv 7 tar av fra E16 rett vest for Hønefoss, er det ofte stillestående kø hele veien til Sandvika på søndagene – og likeledes den andre retningen på fredagene for alle turistene skal til Valdres og Hallingdal. Det er også mange mennesker som bruker denne veien som daglig pendlervei mellom Hønefoss og Oslo, og E16 er attpåtil hovedveien mellom Østlandet og Vestlandet.

– Veien over Sollihøgda står ikke i stil til antall biler på veien. Man trenger en ordentlig motorvei fra Sandvika til Hønefoss, og vi håper dagens planer blir en realitet.

– Filefjell er best som hovedveg til Bergen
Kvame mener veien over Filefjell er den som sammen med Haukeli passer best som hovedveg til Bergen fra Østlandet.

– Filefjell er den mest værsikre fjellovergangen vi har. Det er ikke den raskeste strekningen, men den mest værsikre. Den knytter hele Mjøsregionen  og nordre delen av Romerike til Vestlandet. I tillegg fergefri forbindelse Bergen – Trondheim store deler av året. Jeg ser at Samferdselsministeren ønsker å satse på Haukeli som den søndre fjellovergangen og det er greit nok. Men man må ikke glemme alle de store fordelene som E16 gir, som ikke Rv7 og RV 52 gir, avslutter Kristoffer Kvame.

Uansett hva som skjer med de norske veiene fremover, kan vi være sikre på at bussene fra JVB kommer til å synes på de veiene vi har. Og det med Shell på tanken.

baat