Ujålete kvalitetsmat skal friste Shell-kundene

Med ny eier i førersetet gjennomgår Shell-stasjonene nå et menyskifte for å tilfredsstille dagens ønske om lokal, norsk kvalitetsmat.

– St1 skal være markedsleder, og Shell-kundene skal få det beste mat- og drikketilbudet langs veien i Norge.

Kategorisjef for mat og kaffe i ST1, Hæge Vagle, har høye ambisjoner når Shell-stasjonenes nye eier St1 lanserer sitt nye matkonsept for kundene. Konseptet handler i første rekke om å forbedre hurtigmattilbudet, som er i tråd med målsettingen om å videreutvikle den sterke markedsposisjonen for mat og drikke som Shell har bygget opp. Siden november i fjor har det blitt jobbet med å utvikle tilbudene og tjenestene på Shell-stasjonene, og resultatet kan kundene nå både se og smake på rundt 200 Shell-stasjoner.

I praksis betyr dette at St1 bytter ut Fresh-konseptet, og dermed også samarbeidet med NorgesGruppen, til fordel for sitt eget matkonsept utviklet i samarbeid med flere leverandører.

– Undersøkelser vi har gjort blant våre kunder viser at matvaner og holdninger til det vi spiser endrer seg over tid. Vårt nye konsept er utviklet for å møte dagens behov og ønsker blant nordmenn på farta, uansett om man har veien som arbeidsplass eller er på ferietur med familien, forteller Hæge Vagle.

Norsk i fokus
For de som er godt kjente med Shells tidligere hurtigmattilbud, kan Vagle berolige med at det nye konseptet i stor grad vil være gjenkjennelig: Den viktigste delen av menyen vil fortsatt være hamburger, pølser og bagetter. Den store forskjellen ligger i fokuset på norske kvalitetsråvarer og sammensetningen av disse for å bedre smaken på maten.

polse

– Vi ønsker å ta en posisjon på norsk kvalitetsmat, og tilby sunn mat basert på gode råvarer. Smaksopplevelsen skal bli bedre. Dessuten skal vi skille oss ut ved å være tydeligere på ingrediensene og hvor i Norge disse kommer fra. Et eksempel er vår nye hamburgerdressing, som er laget av et lite selskap på Råde. Våre kjøttprodukter kommer fra kjente norske leverandører som Stabburet, Grillstad og Nortura. Stadig flere ønsker kortreist, lokal mat, og dette er noe vi ønsker å følge opp, sier Hæge Vagle.

Ekte vare
Det nye konseptet, som nå er å se både på de tidligere Fresh-stasjonene og på nett, har fått navnet ”Real”, med synonymene ”ekte, ujålete og ærlig” i fokus. I Shells nye emballasjer, bannere og visuelle presentasjoner vil det også bli oppgitt hvor ingrediensene i maten kommer fra.

– Det er fortsatt mange som har svært lav forventning til bensinstasjonsmat. Vi ønsker å overbevise folk om at de kan spise godt og sunt på bensinstasjoner selv om man velger tradisjonell hurtigmat som hamburger, pølse og bagett. Med riktige råvarer og fornuftig tilbehør oppnår man både bedre smak og et sunnere måltid. Et eksempel er tomatskiver og grovt brød i hamburgeren, som gjør noe både med smaken og næringsinnholdet, sier Hæge Vagle.

Utover hovedmenyen vil St1 også satse på mat tilpasset ulike tider på døgnet, så som mellommåltider. Frukt og grønt, mer og bedre smøremat, samt søte fristelser skal være tilgjengelig for å øke valgmuligheten. Et typisk mellommåltid kan bestå av en wrap, yoghurt eller nøtter.

– I vårt nye matkonsept er det viktig at våre mange medarbeidere på stasjonene har god kjennskap til maten de serverer og hvor den kommer fra. Kunnskap om produktene vi selger er viktig for å skape troverdighet rundt konseptet vårt, sier Hæge Vagle.

Butikker i endring
Selv om Shell-stasjonene beholder sin kjente merking og identitet under St1, vil det nye butikkonseptet også bety synlige endringer. Markedssjef i ST1, Daniel Hind, introduserer tanken om stasjoner med større fokus på bespisning og kundebesøk.

– I dag går mange stasjoner i retning av mer internasjonale matkonsepter, noe som er vel og bra. Vår oppfatning er likevel at folk vil ha real, lokal kvalitetsmat. Sammen med våre samarbeidspartnere har vi derfor utviklet en meny vi mener treffer  bra. Her snakker vi ikke om en revolusjon, men heller en løpende tilpasning i riktig retning som folk også etterspør. Shell skal bli et mer naturlig spisested, noe vi skal jobbe med over tid, avslutter Daniel Hind i St1.

mat1